Bērniem vecumā no 0 līdz 2 gadiem parasti ir ieteicams nepieļaut nekādu ekrāna laika pavadīšanu, tostarp laika pavadīšanu pie tālruņa, izņemot videočatošanu ar ģimenes locekļiem. Amerikas Pediatrijas sociācija iesaka bērniem vecumā no 2 līdz 5 gadiem ierobežot ekrāna laika pavadīšanu līdz vienai stundai dienā, izmantojot augstas kvalitātes izglītojošas programmas.
Bērniem vecumā no 6 līdz 7 gadiem ieteicams turpināt ierobežot ekrāna laiku līdz vienai stundai dienā, vienlaikus pakāpeniski ieviešot interaktīvāku un izglītojošāku saturu, piemēram, izglītojošas spēles un lietotnes.
Individuālās vajadzības
Tomēr ir svarīgi ņemt vērā, ka tās ir vispārīgas vadlīnijas un katrs bērns ir atšķirīgs. Vecākiem, pieņemot lēmumus par ekrāna laiku bērniem, jāņem vērā bērna individuālās vajadzības un uzvedība, kā arī lietotā satura kvalitāte un veids. Svarīgi ir arī dot priekšroku citām aktivitātēm, piemēram, rotaļām svaigā gaisā, sociālajai mijiedarbībai un radošām rotaļām.
Laiks, ko bērni vecumā no 0 līdz 7 gadiem pavada pie ekrāniem, telefoniem un planšetdatoriem, var būt ļoti atšķirīgs atkarībā no individuālās ģimenes prakses un apstākļiem. Tomēr vairāki pētījumi liecina, ka vidēji mazi bērni pie ekrāniem pavada vairāk laika, nekā ieteikts.
Ekrāna laiks bērniem. Pētījumu dati.
Saskaņā ar Common Sense Media 2021. gada ziņojumu bērni vecumā no 0 līdz 8 gadiem vidēji 2 stundas un 19 minūtes dienā pavada pie ekrāna. Tas ietver laiku, kas pavadīts, skatoties TV, lietojot telefonu un planšetdatorus un spēlējot videospēles.
Citā pētījumā, kas 2019. gadā publicēts žurnālā JAMA Pediatrics, konstatēts, ka 18 mēnešus veci bērni vidēji 28 minūtes dienā pavada, izmantojot mobilās ierīces. Līdz 2 gadu vecumam šis laiks pieauga līdz vidēji 2,42 stundām dienā.
Vecākiem ir svarīgi būt uzmanīgiem attiecībā uz savu bērnu ekrāna laika pavadīšanu un censties ievērot vadlīnijas, ierobežot ekrāna laika pavadīšanu līdz vienai stundai dienā 2-5 gadus veciem bērniem un pakāpeniski ieviest interaktīvāku un izglītojošāku saturu 6-7 gadus veciem bērniem.
Liels ekrāna laiks bērniem. Kā tas ietekmē smadzeņu attīstību?
Pārmērīga tālruņu un citu ekrāna ierīču lietošana var kaitēt bērna smadzeņu attīstībai vairāku iemeslu dēļ. Tālāk ir minēti daži iespējamie veidi, kā tālruņa lietošana var ietekmēt bērna smadzenes:
Valodas attīstības aizkavēšanās: Pētījumi liecina, ka pārmērīga ekrāna laika pavadīšana var novest pie aizkavētas valodas attīstības maziem bērniem. Tas ir tāpēc, ka ekrāna laika pavadīšana var traucēt bērnu un aprūpētāju savstarpējai mijiedarbībai, kas ir ļoti svarīga valodas prasmju attīstībai.
Miega traucējumi: Zilā gaisma, ko izstaro tālruņi un citi ekrāni, var traucēt melatonīna – hormona, kas palīdz regulēt miegu – veidošanos. Tas var apgrūtināt bērnu iemigšanu un ieteicamo miega ilgumu, kas ir svarīgs smadzeņu attīstībai.
Samazināta uzmanības noturība: Ilgstoša tālruņu un citu ekrānu lietošana var izraisīt smadzeņu “pārmērīgu stimulāciju”, kā rezultātā var samazināties uzmanības noturība un rasties grūtības koncentrēties uz uzdevumiem.
Sliktākas sociālās prasmes: Pārmērīga tālruņa lietošana var ierobežot iespējas kontaktēties klātienē, kas ir svarīgi sociālo prasmju un emocionālā intelekta attīstīšanai.
Atceries!
Svarīgi atzīmēt, ka ne vienmēr visa tālruņa lietošana ir kaitīga bērnu smadzenēm. Galvenais ir nodrošināt, lai tālruņa lietošana būtu līdzsvarota ar citām aktivitātēm, kas veicina veselīgu smadzeņu attīstību, piemēram, fiziskām aktivitātēm, sociālajām mijiedarbībām un radošām rotaļām. Turklāt tālruņu lietošana ar mēru un mērķtiecīgi, piemēram, izglītojošiem vai interaktīviem mērķiem, var sniegt zināmu labumu bērnu mācībām un attīstībai.