Banner

⏳ Piedāvājums beigsies pēc:

00dienas
00stundas
00minūtes
00sekundes

Kas veicina histērijas lēkmes?

Mūsu smadzenes veido biljoniem neironu tīklojumu, savukārt sinapses veido neironu takas. Agrīnā vecumā bērna neironu savienojumi ik sekundi iedegas un izdziest, starp tiem neironiem, kuri iedegas kopā, veidojas neironu takas. Apmēram trīs gadu vecumā bērna smadzenēs izveidojies nekritiski daudz sinapšu un bērna smadzeņu apjoms ir sasniedzis 90% no pieauguša cilvēka smadzeņu apjoma, taču pēc tam notiek nepielietoto neironu atmiršana, paliekot tiem neironu savienojumiem un takām, kas tiek lietotas ikdienā (Hershberg, 2019). Lai bērns nepiedzīvotu histērijas lēkmes, viņa emocionālajai, sociālajai un kognitīvajai sistēmai jānobriest.

Smadzeņu attīstība norit pakāpeniski

Lai bērns spētu sevi regulēt, viņa prefrontālajam korteksam jābūt atbilstoši attīstītam. Priekšēja smadzeņu zona atbild par pašregulāciju, plānošanu, izvērtēšanu, domāšanu un citām būtiskām spējām, kas nepieciešamas, lai izvairītos no emociju eksplozijas, taču šī smadzeņu zona nobriest vislēnāk (Bryson, & Siegel, 2011).

Apmēram trīs gadu vecumā šī smadzeņu zona pietuvojusies brieduma pakāpei un bērns var sākt izmantot pašregulācijas prasmes aktīvāk. Šajā vecumā pakāpeniski izzūd arī histērijas lēkmes.

Histērijas lēkmes

Histērijas lēkmes bērni sāk piedzīvot no 1,5 gada vecuma. Visbiežāk histērijas epizodes bērni piedzīvo ap 2,5 gadu vecumu. No 3 līdz 4 gadu vecumam histērijas lēkmes izteikti mazinās (Mireault & Trahan, 2015).

Lai izvērtētu, kā mainās histērijas lēkmes, mainoties bērna vecumam, tika veikts trīs mēnešus ilgs pētījums (n1=100, n2=55). Lūdzot vecākiem novērot iemeslus, kādēļ histērijas lēkme sākusies, visbiežāk tika minēts: noraidīts kāds bērna prasījums, bērns bijis izsalcis un noguris, bērns nevēlējies beigt vai mainīt aktivitāti, kuru bija iesācis, grūtības, mainoties ikdienas rutīnai. (Broder, 2013)

Veids, kā pieaugušais reaģē, kad bērnu pārņem histērijas lēkme, nosaka to, kā tā noritēs.

Izmantotā literatūra

Broder, L. (2013). Individual Differences in Toddlers ’ Temper Tantrums : The Role of Language and Self- Regulation. University of Connecticut Graduate School, 101.

Hershberg, S. R., (2019). The Tantrum Survival Guide: Tune In to Your Toddler’s Mind (and Your Own) to Calm the Craziness and Make Family Fun Again. New York, NY : The Guilford Press

Mireault, G., & Trahan, J. (2015). Tantrums and Anxiety in Early Childhood : A Pilot Study © The Author ( s ) 2007 Tantrums and Anxiety in Early Childhood : A Pilot Study Gina Mireault Johnson State College. Early Childhood Research and Practice, 9(2).

Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2012). The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child’s developing mind. Brunswick, Vic.: Scribe Publications.

1
    1
    Grozs
    Sociālo prasmju treniņi bērniem
    1 X 50.00 = 50.00

    Piesakies jaunumiem!

    Saņem 5% ATLAIDI savam pirkumam!