Tev nav visu laiku jāstaigā pakaļ bērnam un kā radioaparātam nepārtraukti jākomentē viņa uzvedība.
Kādu vēlamu bērna uzvedību tu šodien nokomentēji? Diemžēl, uz šādu jautājumu es bieži dzirdu atbildi: ‘’Tā taču ir pašsaprotama uzvedība, kādēļ man par to kaut kas ir jāsaka?” Jā, tā ir pašsaprotama uzvedība, bet tā arī ir vēlama uzvedība.
bērns noliek vietā savu jaku
pats iet mazgāt zobus
pats paņem sev galda piederumus
dalās ar saviem piedzīvojumu stāstiem
pats saģērbjas
pats sev ielej ūdeni u.t.t.
Šī taču ir vēlama uzvedība?
Nav tāda bērna, kurš dienā neveic kaut vienu vēlamu uzvedību. Bet pieaugušajiem ir ārkārtīgi grūti pieņemt, ka ir jāreaģē arī uz pašsaprotamu uzvedību.
Viens no iemesliem, kādēļ veidojas un nostiprinās nevēlama uzvedība, ir tas, ka tā visu laiku tiek komentēta.
Sākumā tie ir daži aizrādījumi un ik pa laikam pamanīta vēlama uzvedība. Jebkurš bērns mācību procesā pauž nevēlamu uzvedību, līdz iemācās, kā sevi paust sociāli vēlamā formā. Taču, ja bērns biežāk dzird aizrādījumus, sāk nostiprināties nevēlama uzvedība pēc Pavlova nosacījuma teorijas. Smadzeņu un, līdz ar to, arī uzvedības līmenī, nostiprinās tas, kas visu laiku atkārtojas. Ir nevēlama uzvedība, ir aizrādījums. Ja paralēli netiek pamanīta bērna vēlamā uzvedība, tad atkārtojas nevēlamā uzvedība. Jo biežāk tā tiek komentēta, jo spēcīgāk tā nostiprinās.
Jautāsiet, kā to pārtraukt?
Komentēt bērna vēlamu uzvedību. Uz katru aizrādījumu, kas bērnam ir izteikts, pretī jābūt izteiktiem no 3 – 5 komentāriem par vēlamu uzvedību.
Pasaki bērnam –
‘’es redzu, ka tu esi nolicis vietā savu zobu birsti’’ Pat, ja izlietne ir netīra un zobu pasta nav aiztaisīta.
‘’Tu jau esi saģērbies’’, ‘’Tu šodien esi izvēlējies vasarai atbilstošas drēbes’’, ‘’Tu zini kā saskanīgi saģērbties’’
‘’Man prieks, ka tu padalījies ar savu piedzīvojumu. Tas gan bija aizraujošs notikums priekš tevis!’’
‘’Es redzu, ka tev ir jauna ideja.”
‘’Tu zini, kā ielikt traukus trauku mazgājamajā mašīnā.’’
‘’Tu esi centies sakārtot. Tu esi izdarījis daudz!’’ Pat, ja istaba vēl joprojām izskatās nekārtīga.
‘’Tu zini kā pavadīt brīvo laiku!’’