Jau gadiem sabiedrībā notiek asas diskusijas par labāko pieeju tādu bērnu audzināšanā un disciplinēšanā, kuru uzvedība ir ļoti traucējoša, konfliktus izraisoša, necieņas pilna un pat destruktīva. Tautas valodā runājot, tie ir tie šausmīgie bērni, bērns ar uzvedības grūtībām, ar kuriem neviens netiek galā un kas pedagogiem regulāri traucē darbu stundās un sagādā tikai nepatikšanas un galvas sāpes.
Svarīgākais, kas jāatceras – problēmu nedrīkst atstāt pašplūsmā.
Tā ir jārisina, turklāt pārdomāti, mērķtiecīgi un stratēģiski. Taču par to parunāsim kādu citu reizi.
Šoreiz par to, ka sabiedrības diskusijās var novērot it kā divas nometnes – vieni apgalvo, ka galvenais ir šos bērnus ar uzvedības grūtībām censties saprast un ar viņiem runāt, ka tas ar laiku nodrošinās rezultātu, savukārt otri uzskata, ka šādos bērnos nekā laba nav, un te var līdzēt tikai drastiska pieeja. Protams, arī abu pušu nostāja nav tik vienkāršota un polarizēta – šoreiz apzināti novienkāršoju ar nolūku parādīt, cik pretrunīgi ir šie uzskati.
Pareizā pieeja gan laikam būs kaut kur pa vidu:
ir jācenšas gan saprast, gan runāt, ka ir bērns ar uzvedības grūtībām,taču vienlaikus arī jānosaka stingras robežas un vajadzības gadījumā arī jāmeklē palīdzība ārpus skolas un vecāku kompetenču lauka.
Tomēr absolūti un nepārprotami – neviens bērns ar uzedības grūtībām nav tikai briesmīgs, un nevienam bērnam nav raksturīga tikai un vienīgi slikta un nevēlama uzvedība. Tomēr jāatzīst, ka saspringtos apstākļos liela stresa dēļ ir grūti ieraudzīt šo bērnu labās iezīmes un pozitīvās izpausmes, jo visa uzmanība koncentrēta uz to, kas traucē.
Ieraudzīt labo nav nemaz tik grūti. Ja izanalizē bērna uzvedību visas dienas garumā, sadala to nogriežņos, tad ir viegli ieraudzīt brīžus, kad bērns ir mierīgs, pilda skolotāja norādījumus, sadarbojas ar klasesbiedriem u. tml.
Saskatot šāda bērna ar uzvedības grūtībām vēlamo uzvedību un liekot uz to akcentu, var uzsākt pirmos soļus sadarbības uzlabošanā ar bērnu.
Būtiski šo informāciju par pozitīvo bērna uzvedībā nodot arī bērna vecākiem, jo arī viņiem tas ir tikpat svarīgi, cik pedagogam.
Lai izdodas ikvienā ieraudzīt arī labo!
Piesakies: kurss pedagogiem
“Pedagogu sadarbība ar vecākiem un mobinga risinājumi izglītības iestādē”, un iegūsti vēl daudz citu noderīgu padomu, kas ne tikai atvieglos Tavu darba ikdienu, bet arī ietaupīs Tavu laiku! https://miletizglitoti.lv/kurss/pedagogu-sadarbiba-ar-vecakiem-un-mobinga-risinajumi-skola/